top of page
Search

Kāpēc magnijs ir tik svarīgs cilvēka veselībai?

Updated: Mar 14


Brīžos, kad piemeklē nespēks, miega traucējumi un nomākts garastāvoklis, bieži var dzirdēt ieteikumus lietot magniju. Vai tas tiešām ir īstais risinājums?


Kāpēc magnijs ir tik svarīgs, kādos gadījumos tas ir nepieciešams un kā to uzņemt?


Magnijs ir viens no svarīgākajiem cilvēka organismam nepieciešamajiem minerāliem. Magnijam ir svarīga loma gan normālā šūnu funkcionēšanā un dalīšanās procesā, gan arī enerģētiskajā vielmaiņā.

Aptuveni puse no kopējā magnija daudzuma atrodas kaulos, līdz pat vienai ceturtdaļai – muskuļos, bet gandrīz viss pārējais magnija daudzums ir lokalizēts citu ķermeņa šūnu iekšienē. Līdz ar to tam ir liela nozīme normālā nervu un muskuļu funkcionēšanā, sirds ritma uzturēšanā, imunitātes veicināšanā, kā arī kaulu un zobu attīstībā un stipruma nodrošināšanā.


Kādi pārtikas produkti satur magniju?

  • Tumši zaļie lapu dārzeņi: spināti, lapu kāposti;

  • Rieksti un sēklas: mandeles, Indijas rieksti, Brazīlijas rieksti, ķirbju sēklas un saulespuķu sēklas;

  • Pākšaugi: melnās un cita veida pupiņas, turku zirņi un lēcas;

  • Veseli graudi: pilngraudu graudi, brūnie rīsi, auzas;

  • Avokado;

  • Banāni;

  • Treknās zivis, piemēram, lasis, skumbrija;

  • Labas kvalitātes tumšā šokolāde ar augstu kakao saturu.

  • Žāvēti augļi, piemēram, žāvētas aprikozes, žāvētas plūmes, vīģes.


Kā noteikt, ka ir magnija deficīts?


Par magnija trūkumu liecina vispārēji simptomi, kas bieži vien sakrīt ar citu elektrolītu līdzsvara traucējumu simptomiem – pārmērīgs muskuļu sasprindzinājums, sāpes un stīvums muskuļos un locītavās, apetītes trūkums, galvassāpes, nelabums un nogurums. Ilgstošs deficīts izraisa tirpšanu ekstremitātēs, muskuļu krampjus, neregulāru sirdsdarbības ritmu un pat izmaiņas personībā.


Tipiskākais magnija deficīta cēlonis ir pārāk mazs magnija daudzums, kas tiek uzņemts ar pārtiku, pārmērīga svīšana vai izdalīšanās caur nierēm (urīns), vai gremošanas traktu (fekālijām).


Organisma vajadzību pēc magnija var noteikt, tikai veicot analīzes un izvērtējot veselības stāvokli!



Kad labāk lietot magniju? No rīta vai vakarā?

Ja magnijs jālieto divreiz dienā, tas jādara no rīta un vakarā.

Bet, ja norādīta viena reize dienā, ieteicams lietot vakarpusē. Magnijs nepieciešams nervu un muskuļu šūnu pilnvērtīgai darbībai, samazinoties sasprindzinājumam, arī miegs būs dziļāks. Ja magnijs ir multivitamīnu sastāvā, šos vitamīnus labāk lietot no rīta.


Magnija uzņemšanas laiks var atšķirties atkarībā no jūsu individuālajām vajadzībām un dzīvesveida. Magnijam var būt dažāda ietekme uz ķermeni atkarībā no indivīda. Daži cilvēki uzskata, ka magnija lietošana no rīta palīdz palielināt enerģijas līmeni un atbalsta vispārējo labsajūtu visas dienas garumā. Citi var dot priekšroku to lietot vakarā, lai atpūstos un palīdzētu viņiem labāk gulēt. Varat eksperimentēt ar dažādiem laika periodiem, lai redzētu, kā tas ietekmē jūs personīgi.


Ja lietojat citas zāles vai uztura bagātinātājus, ir svarīgi apsvērt iespējamo mijiedarbību. Konsultējieties ar savu ārstu vai farmaceitu, lai pārliecinātos, ka magnija piedevu lietošana noteiktos laikos netraucēs citu lietoto medikamentu uzsūkšanos vai efektivitāti.


Magniju neiesaka lietot tukšā dūšā, jo tas var izraisīt caureju. Ja izjūtat diskomfortu, apsveriet iespēju to lietot ēdienreizes laikā, vai pēc tās, lai mazinātu iespējamās gremošanas problēmas. Kopumā ieteicams ievērot norādījumus uz magnija uztura bagātinātāju iepakojuma kā arī konsultēties ar veselības aprūpes speciālistu, lai saņemtu personalizētus ieteikumus, pamatojoties uz jūsu īpašajām vajadzībām un veselības stāvokli.

Vai magnijs var palīdzēt atvieglot PMS simptomus?


Tādi simptomi kā viegla aizkaitināmība, depresija, nogurums, vēdera pūšanās, šķidruma aizture, krūšu jutīgums un galvassāpes ir nereti sastopami sievietēm pirms mēnešreizēm, un to rašanās mehānisms nav pilnīgi skaidrs. Tomēr viens no cēloņiem varētu būt samazināts magnija līmenis.


Ir pierādīts, ka sievietēm ar zemāku magnija līmeni premenstruālais sindroms ir sastopams biežāk, un tas ir izteiktāks. Nozīme ir gan magnija nomierinošajai ietekmei uz centrālo nervu sistēmu, serotonīna sintēzei, kas ir būtisks garastāvokļa uzlabošanā, tāpat arī tā ietekmei uz normāla šķidruma balansa uzturēšanu un asinsvadu atslābināšanu, ļaujot izvairīties no migrēnas tipa galvassāpēm. Īpaši labs efekts premenstruālā sindroma ārstēšanā pierādīts kombinētai magnija un B6 vitamīna aizvietojošajai terapijai.

Vai magnija formai ir nozīme?


Uztura bagātinātāju sastāvā esošais magnijs var būt dažādās ķīmiskās formās, piemēram: magnija oksīds, karbonāts, hlorīds, citrāts, bisglicināts un citās. Visi no tiem atšķiras pēc to biopieejamības, uzsūkšanās un šķīdības.


Magnija bisglicināts ir arvien populārāks magnija sāls veids, pateicoties tā īpašībām. Tas veidojas, apvienojot elementāru magniju ar aminoskābi glicīnu. Šī magnija forma ir ļoti biopieejama, kas nozīmē, ka magnijs viegli uzsūcas tievajās zarnās. Tas ir saistīts ar tā spēju saistīties ar nesējproteīniem, kas ievērojami palielina tā uzsūkšanos. Tiek uzskatīts, ka magnija bisglicināts mazāk izraisa caureju nekā citi magnija sāļi. Ar šo magnija sāli tiek veikti daudzi pētījumi un tiek novērota arvien vairāk pozitīva ietekme uz organismu, piemēram, atvieglojot premenstruālo sindromu, mazinot trauksmi utt. Turklāt bisglicināts pēc izšķīdināšanas sadalās magnija jonos un aminoskābē glicīnā. Glicīns organismā ir labvēlīgs arī tā relaksējošās iedarbības dēļ (palīdz uzturēt mierīgu miegu).


Magnijs un vitamīns B6


Uztura bagātinātājos magnijs bieži tiek kombinēts ar B6 vitamīnu to iespējamās sinerģiskās iedarbības dēļ:

• Magnija un B6 vitamīna metabolisms. Gan magnijs, gan B6 vitamīns ir iesaistīti daudzās fermentatīvās reakcijās organismā. Magnijs ir nepieciešams B6 vitamīna fermentatīvai pārvēršanai tā aktīvajā formā, kas ir iesaistīta dažādos vielmaiņas procesos.

• Neirotransmiteru regulēšana. B6 vitamīns ir iesaistīts neirotransmiteru, piemēram, serotonīna, dopamīna sintēzē, savukārt magnijs palīdz regulēt neirotransmitera darbību un nomierina nervu sistēmu. Kopā tie atbalsta optimālu nervu sistēmas darbību.




Lipsomālo uztura bagātinātāju priekšrocības.


Parasti uztura bagātinātājiem ceļojot pa gremošanas sistēmu, tos tieši ietekmē gremošanas procesi. Kuņģa sulas, gremošanas enzīmi un zarnu baktērijas var mijiedarboties ar uztura bagātinātāju sastāvdaļām, lai tās sadalītu vai citādi samazinātu to efektivitāti. Liposomu ārējais slānis darbojas kā aizsargbarjera iekšpusē esošajām vielām (vitamīniem, minerālvielām). Tādā veidā lielāka daļa aktīvo vielu paliek neskarta gremošanas faktoru ietekmē, kas pats par sevi rada lielāku liposomās esošo vielu stabilitāti.

Liposomālais magnijs tiek ražots ar mikrokapsulēšanas metodi – magnija sāli iekapsulējot ar liposomu slāni. Liposoma nodrošina molekulas stabilitāti un spēju pakāpeniski atbrīvot tās saturu. Turklāt pakāpeniska izdalīšanās vēl labāk palielina piedevas uzsūkšanos. Liposomālais magnijs uzsūcas vairāk nekā 5 reizes labāk nekā standarta magnija preparāts tādā pašā devā.



Pieaugušajiem vajadzētu reizi gadā veikt pilnas asinsainas un urīna analīzes. Pieaugušajiem pastiprinātu uzmanību vajadzētu pievērst bioķīmiskajām analīzēm – nieru un aknu funkcijai, kā arī holesterīna līmenim. Ne mazāk svarīgi ir pārbaudīt B12 vitamīna līmeni, folskābi un D vitamīnu, kuru iedzīvotāji bieži vien neuzņem nepieciešamā daudzumā, tādēļ veidojas deficīts.

2,550 views0 comments

Comments


bottom of page